FORUM - ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ LINKS
diana
EXHIBITION
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Εισάγετε κριτήρια αναζήτησης


ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ Το πέρασμα της αρκούδας
ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ  Το πέρασμα της αρκούδας

ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

Το πέρασμα της αρκούδας

ΤΟΥ ΘΩΜΑ ΜΠΑΤΣΕΛΑ
ΦΩΤΟ: ΘΩΜΑΣ ΜΠΑΤΣΕΛΑΣ

Εχει γίνει πια καθεστώς η εμφάνιση αρκούδων μέσα στις πόλεις και στα χωριά της Δυτικής Μακεδονίας και πλέον θα πρέπει να γίνονται και σχετικές μελέτες για να διαπιστωθεί ο λόγος που οι αρκούδες αυτές καθυστερούν για μερικές μέρες να εμφανιστούν στα πάρκα και στις πλατείες.
Οι ειδικοί περί της προστασίας σπεύδουν να τοποθετήσουν πινακίδες στους δρόμους άμα τη εμφανίσει και σε λίγο καιρό τα προειδοποιητικά σήματα για τις αρκούδες θα είναι περισσότερα και από αυτά των ορίων ταχύτητας.
Τελικά τι συμβαίνει με την αρκούδα; Μελέτες επί μελετών και περιβαλλοντικοί όροι που τροποποιούν και αλλάζουν χαράξεις έργων πνοής για τη Δυτική Μακεδονία, όπως ο αυτοκινητόδρομος Ε65, υποτίθεται ότι αντιμετωπίζουν το πρόβλημα κατασκευής ενός μεγάλου τεχνικού έργου στον βιότοπο της αρκούδας, που όπως μας έπεισαν τόσα χρόνια οι «ειδικοί» είναι σε υψόμετρο 800-2.000 μέτρα. Για να αποφεύγεται «ο κατακερματισμός των ενδιαιτημάτων της αρκούδας», η «υποβάθμιση των ορεινών βιοτόπων της αρκούδας» και να διασφαλίζονται τα «περάσματα» της αρκούδας. Ωραίες εκφράσεις και επιστημονικές.
Ενας βασικός όρος στον καθορισμό των αρκουδοπερασμάτων για τον άξονα Ε65 που θα ενώσει τη Λαμία με τα Γρεβενά, είναι «τα περάσματα για την αρκούδα δεν μπορεί να προτείνονται και να είναι εγγύτερα των 1.800 μέτρων περίπου από κατοικημένες περιοχές για να μη φοβούνται τα ζώα να διασχίσουν το πέρασμα λόγω της ανθρώπινης παρουσίας».

Και αν τα μεγάλα έργα υποδομής κατακερματίζουν τον χώρο που ζουν οι αρκούδες, αν η όχληση από την παρουσία ανθρώπων και αυτοκινήτων στις αρκούδες των βουνών είναι τόσο σημαντική έτσι ώστε να δαπανώνται εκατομμύρια σε έργα προστασίας, χαλάλι και τα χρόνια καθυστερήσεων αν είναι να σωθούν οι αρκούδες των βουνών. Με τις αρκούδες των πόλεων όμως τι γίνεται;
Μήπως αυτές με τη συνεχή παρουσία δίπλα στους ανθρώπους έμαθαν να διαβάζουν και μας κοροϊδεύουν, επιμένοντας να αψηφούν όχληση, ανθρώπινη παρουσία , αυτοκίνητα , φώτα κ.λπ. και μπαίνουν επίτηδες στις πόλεις και τα χωριά για να γελοιοποιούν τους σοβαρούς επιστημονικούς κανόνες που θεσπίζουμε οι άνθρωποι για να τις προστατέψουμε; Και η επίσημη πολιτεία τι κάνει;
Το καθήκον της. Αμεσα χαρακτηρίζει όλο και περισσότερα τμήματα δρόμων «πέρασμα αρκούδας». Με απλές και συνοπτικές ενέργειες που είναι η εξής μία. Τοποθέτηση πινακίδων. Με αποκορύφωμα την ανακάλυψη του τελευταίου μεγαλειώδους περάσματος της αρκούδας μεταξύ του οικισμού Δισπηλιού και της πόλης Καστοριάς. 
Μόνο το πέρασμα του Γκόταρ στις Αλπεις που ενώνει τη Βόρεια με τη Νότια Ευρώπη μπορεί να συγκριθεί σε σημαντικότητα με τα σύγχρονα αυτά Δερβένια της αρκούδας.
Ο ελληνικός παραλογισμός σε όλο το μεγαλείο του. Το πέρασμα της αρκούδας ή το πέρασμα σε μια διάσταση σουρεαλισμού; Να μην ξεχάσουμε στην επόμενη ανακήρυξη περάσματος να προσλάβουμε και τους αντίστοιχους φύλακες με έναν δερβέναγα αρχηγό, που θα φροντίζουν την ασφάλεια των αρκούδων από την ενοχλητική παρουσία ανθρώπων και αυτοκινήτων.

Χάθηκε κάθε έννοια λέξεων και νοημάτων. Το ανησυχητικό της ιστορίας είναι ότι η παρουσία αρκούδων σε μια στενή παραλίμνια ζώνη που περιλαμβάνει 4-5 μεγάλα ξενοδοχεία της πόλης, άλλα τόσα καταστήματα γουναρικών και δεκάδες κατοικίες θεωρείται πια φυσιολογικό φαινόμενο. Το ότι τον δρόμο αυτό χρησιμοποιεί καθημερινά σχεδόν το σύνολο των οδηγών του Νομού Καστοριάς και ότι μια σύγκρουση ενός μικρού αυτοκινήτου, υπάρχουν και τέτοια, με ένα ζώο 300 κιλά θεωρείται μια μικρή λεπτομέρεια. Τελικά θα βρεθούν και κάποιοι φιλόζωοι να κατηγορήσουν τους κατοίκους ότι με την κατασκευή δρόμων σε όλη τη ύπαιθρο κατακερματίζουν το ενδιαίτημα της αρκούδας και αποκόπτουν τις μετακινήσεις των μεγάλων θηλαστικών. Και άντε μετά να βρεις το δίκιο σου και να κατασκευάσεις ασφαλείς διαβάσεις για τις αρκούδες , με γέφυρες και τούνελ που να απέχουν κιόλας τουλάχιστον 1.800 μέτρα από κατοικημένη περιοχή ή να μεταφέρεις τον δρόμο από τη λίμνη στα βουνά για να μην ενοχλούνται οι αρκούδες της λίμνης.
Μας βλέπω να παίρνουμε τα βουνά γιατί οι αρκούδες χρησιμοποιώντας το μεγάλο πέρασμα Καστοριάς-Δισπηλιού θα κατεβούν όλες στη Λίμνη για ψάρεμα και μπάνιο και στα πάρκα για να κάνουν τσουλήθρες οι μικρότερες, όπως πολύ σοφά μίλησε ένας αρκουδολόγος. Γιατί είναι και παιχνιδιάρες.
Εκτός και αν με την εκπαίδευση, ανθρώπων και αρκούδων, καταφέρουν οι ειδικοί αρκουδολόγοι σε λίγα χρόνια να συγκατοικήσουμε, στον βωμό της ειρηνικής συνύπαρξης ανθρώπων και ζώων, με τις αρκούδες. Και να ονομαστεί η Καστοριά η πρώτη αρκουδοπόλη στον κόσμο. Δεν ζει και ο μεγάλος Μποστ με το πενάκι του να αποτυπώσει το μεγαλείο του ελληνικού σουρεαλισμού στην προστασία του περιβάλλοντος.
Χάθηκε και ο Στέφανος Γρανίτσας να γράψει, όχι όμως για τα «Αγρια και τα ήμερα του βουνού και του Λόγγου», στα βουνά σπάνια συναντάς αρκούδες πια, αλλά για τα «Αγρια και τα Ημερα της λίμνης και της πόλης Καστοριάς». Οπου τα άγρια θα είναι οι άνθρωποι και τα ήμερα οι αρκουδίτσες, όπως συνηθίσουν να αποκαλούν χαριτωμένα οι Νεοέλληνες το μεγαλύτερο θηλαστικό της Ευρώπης.